پایگاه خبری – تحلیلی رسانه ۷: شاید اگر ۱۰ سال پیش برای خرید گوشی هوشمند سری به بازار می زدید در عرض چند ساعت بهترین را انتخاب و خریداری می کردید. اما حالا هر ماه چندین گوشی جدید وارد بازار می شوند و جای تعدادی از گوشی های قدیمی تر را می گیرند. در راهنمای […]

پایگاه خبری – تحلیلی رسانه ۷:

شاید اگر ۱۰ سال پیش برای خرید گوشی هوشمند سری به بازار می زدید در عرض چند ساعت بهترین را انتخاب و خریداری می کردید. اما حالا هر ماه چندین گوشی جدید وارد بازار می شوند و جای تعدادی از گوشی های قدیمی تر را می گیرند. در راهنمای خرید گوشی دست دوم و نو، ماهانه بهترین انتخاب ها در رده های قیمتی متفاوت را معرفی می کنیم.

در این راهنما از معرفی گوشی های غیر هوشمند اجتناب کرده ایم و تنها به مدل های با دو سیستم عامل محبوب iOS و اندروید پرداخته ایم. علاوه بر این فقط برندها و مدل هایی را در نظر گرفته ایم که در بازار به وفور یافت می شوند. توجه داشته باشید که قیمت های بر اساس میانگین بازار اعلام شده اند و ممکن است در طول یک ماه نوسان داشته باشند.

راهنمای خرید گوشی نو

اصلی ترین معیاری که برای گوشی های نو در نظر گرفتیم نسبت «قیمت به کارایی» است. برای انتخاب این گوشی ها تنها مدل هایی را در نظر گرفتیم که در بازار به سادگی یافت می شوند و دارای کد فعال سازی همتا بوده یا در این سامانه رجیستر شده اند. در مورد مشخصات سخت افزاری، تنها گوشی های با حداقل رم ۲ گیگابایت و مدل های معرفی شده در سال ۲۰۱۷ به بعد را انتخاب کرده ایم و مدل های لوکس، با تولید محدود یا مدل هایی که در بازار به سختی یافت می شوند را در نظر نگرفتیم. در برخی موارد تنها به قیمت بدون گارانتی اشاره شده؛ چرا که مدل های با گارانتی آنها به سختی در بازار یافت می شوند.

گوشی نو تا ۲ میلیون تومان

در این محدوده قیمت می توانید حتی گوشی هایی با قیمت حدود ۵۰۰ هزار تومان هم پیدا کنید اما با توجه به اینکه تجربه چندان مناسبی را در اختیارتان نمی گذارند خرید آنها را پیشنهاد نمی کنیم. در ادامه بهترین ها در این محدوده را معرفی می کنیم.

نوکیا ۲٫۲ مدل ۳/۳۲ گیگابایت؛ ۱،۳۸۰،۰۰۰ تومان با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

اولین بار که نگاهی به ظاهر کلی این گوشی می اندازید تصور می کنید با یک موبایل گران تر از قیمت واقعی اش روبرو هستید. نوکیا ۲٫۲ یکی از ارزان ترین گوشی های بازار است که از نمایشگر تقریباً تمام صفحه بهره می برد و به سخت افزار قابل قبولی مجهز شده با این حال بدنه پلاستیکی گوشی حس چندان اعلایی را القا نمی کند. این گوشی که تنها چند ماه است روانه بازار شده در دو مدل با رم و حافظه داخلی ۲/۱۶ و ۳/۳۲ گیگابایت روانه بازار می شود. با توجه به اختلاف قیمت اندک پیشنهاد می کنیم مدل بالاتر را انتخاب کنید.

نمایشگر IPS گوشی ۵٫۷۱ اینچی با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۵۲۰ پیکسل است که در میانه بالایی آن یک دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی به چشم می خورد. قلب تپنده نوکیا ۲٫۲ را یک چیپست مدیاتک هلیو A22 با ۴ هسته پردازشی ۲ گیگاهرتز تشکیل می دهد و به لطف درگاه میکرو اس دی می توانید تا ۴۰۰ گیگابایت حافظه جانبی به موبایل اضافه کنید. این گوشی با اندروید ۹٫۰ وان روانه بازار می شود و به گفته نوکیا می توانید روی دریافت آپدیت های نرم افزاری تا ۲ سال و به روز رسانی های امنیتی تا ۳ سال حساب کنید. مدل ۲/۱۶ گیگابایت و با گارانتی در حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان قیمت دارد.

شیائومی ردمی ۷A مدل ۲/۳۲ گیگابایت؛ ۱،۴۵۰،۰۰۰ تومان با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

ردمی ۷A یکی از به صرفه ترین گوشی های اقتصادی شیائومی است. چیپست این گوشی اسنپدراگون ۴۳۹ است که در بین اقتصادی ترین های کوالکام به حساب می آید. ترکیب رم و حافظه داخلی، ۲/۱۶، ۲/۳۲ و ۳/۳۲ گیگابایت است و با استفاده از درگاه میکرو اس دی می توانید تا ۲۵۶ گیگابایت حافظه جانبی به گوشی اضافه کنید. البته در این دوره و زمانه خرید مدل های ۱۶ گیگابایتی دردسرهای خاص خودش را دارد. ردمی ۷A به نمایشگر ۵٫۴۵ اینچی با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۴۴۰ از نوع IPS مجهز شده. فریم و قاب پشتی گوشی جنسی پلاستیکی دارند و نمایشگر توسط شیشه محافظت می شود.

شیائومی، میان رده خود را به دوربین تکی مجهز کرده که بسته به کشور عرضه حسگر ۱۲ یا ۱۳ مگاپیکسلی دارد. در جلوی گوشی خبری از بریدگی یا حفره نمایشگر نیست و دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی در حاشیه نه چندان باریک بالایی قرار گرفته است. موبایل اقتصادی چینی ها از باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد و با اندروید ۹٫۰ به دست کاربران می رسد. مدل ۲/۱۶ با گارانتی در حدود ۱،۲۵۰،۰۰۰ تومان  فروخته می شود. البته پیشنهاد ما مدل ۲/۳۲ است که با گارانتی در حدود ۱،۴۵۰،۰۰۰ تومان قیمت دارد.

هواوی Y6 2019؛ ۱،۶۰۰،۰۰۰ تومان با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

پیش از هر چیز باید بگوییم که این موبایل با نام هواوی Y6 Prime ۲۰۱۹ نیز شناخته می شود و هیچ فرقی بین این دو وجود ندارد. بدنه گوشی پلاستیکی است اما به عنوان یک مدل اقتصادی طراحی به روز و قابل قبولی دارد و مشابه نوکیا ۲٫۲ از چیپست مدیاتک هلیو A22 بهره می برد. ترکیب رم و حافظه داخلی تنها ۲ و ۳۲ گیگابایت است و به لطف پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی جداگانه می توانید تا یک ترابایت حافظه جانبی را به گوشی اضافه کنید.

پنل نمایشگر IPS ابعاد ۶٫۰۹ اینچی با نسبت ۱۹٫۵ به ۹ و رزولوشنی برابر با ۷۲۰ در ۱۵۶۰ پیکسل دارد. نسخه اندروید این گوشی هم از همان ابتدای عرضه ۹٫۰ بوده و با رابط کاربری EMUI 9 هواوی همراه شده است. در نهایت باید به حسگر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی این گوشی به عنوان یکی از مهمترین قابلیت های آن اشاره کنیم. این گوشی با متوسط قیمت ۱،۶۰۰،۰۰۰ تومان (۵۰ هزار تومان ارزان تر یا ۱۰۰ هزار تومان گران تر) به فروش می رسد.

مدل نزدیک به این موبایل، هواوی Y6 Pro 2019 است که البته هنوز در بازار کشور حضور چندانی ندارد. این مدل از رم بالاتر (۳ گیگابایت) بهره می برد اما فاقد حسگر اثر انگشت است و قیمتش هم احتمالاً اندکی ارزان تر خواهد بود.

سامسونگ گلکسی A10؛ ۱،۶۲۰،۰۰۰ تومان با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

با این که بدنه این گوشی پلاستیکی است اما حاشیه های نمایشگر اندک، ظاهر مدرنی به آن داده. گلکسی A10 با رم و حافظه داخلی ۳ و ۳۲ گیگابایت همراه شده و از درگاه جداگانه کارت حافظه میکرو اس دی هم بهره می برد. نمایشگر ۶٫۲ اینچی گوشی رزولوشن ۷۲۰ در ۱۵۲۰ پیکسلی دارد و از نوع IPS است. یک چیپست اگزینوس ۷۸۸۴ با هشت هسته پردازشی هم برای گلکسی A10 در نظر گرفته شده. گوشی اقتصادی سامسونگ از همان ابتدا با اندروید ۹٫۰ عرضه شده و می توان آن را در رده موبایل های تقریباً جدید به حساب آورد.

گلکسی M10 از گوشی هایی است که شباهت فراوانی به A10 دارد. ابعاد، وزن، اندازه نمایشگر و بیشتر مشخصات این دو بسیار به هم نزدیک هستند اما تفاوت هایی هم وجود دارد. حداکثر سرعت دانلود شبکه LTE در گلکسی M10 دو برابر (تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه) است، از دوربین اصلی دو گانه بهره می برد و ترکیب رم و حافظه داخلی آن هم در دو مدل ۲/۱۶ و ۳/۳۲ گیگابایت است. اما در عوض M10 نمایشگر ارزان قیمت تر PLS دارد و به چیپست ضعیف تر اگزینوس ۷۸۷۰ مجهز شده. پیشنهاد ما با توجه به اختلاف قیمت این دو مدل در ایران، گلکسی A10 است. قیمت گلکسی M10 بسته به مدل بین یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان (با گارانتی) متفاوت است. اگر M10 را انتخاب کردید پیشنهاد می کنیم به دلیل اختلاف قیمت کم، مدل ۳/۳۲ گیگابایتی را خریداری کنید.

نوکیا ۳٫۲ مدل ۳/۶۴ گیگابایت؛ ۱،۶۵۰،۰۰۰ تومان با گارانتی (پیشنهاد دیجیاتو)

راهنمای خرید گوشی دست دوم

این گوشی در میانه های سال ۲۰۱۹ روانه بازار شد. نوکیا ۳٫۲ نمایشگر ۶٫۲۶ اینچی از نوع IPS و با حاشیه های بسیار کم دارد که رزولوشن ۷۲۰ در ۱۵۲۰ را ارائه می دهد. قلب تپنده، چیپست اسنپدراگون ۴۲۹ است که در کنار آن ترکیب رم و حافظه داخلی ۲/۱۶ و ۳/۳۲ گیگابایت قرار گرفته. به لطف درگاه کارت حافظه میکرو اس دی هم می توانید تا ۴۰۰ گیگابایت حافظه جانبی به گوشی اضافه کنید. یک مدل ۳/۶۴ گیگابایت از این گوشی هم تولید شده که در کشورهای محدودی از جمله ایران عرضه می شود.

بدنه این موبایل پلاستیکی است و نمایشگر توسط شیشه محافظت می شود. دوربین اصلی، تکی و ۱۳ مگاپیکسلی است و در حفره نمایشگر هم یک دوربین سلفی قرار گرفته است. نوکیا ۳٫۲ با اندروید وان ۹٫۰ روانه بازار شده تا خیال خریداران را از بابت دریافت سریع و طولانی مدت به روز رسانی ها راحت کند.

از مزایای این گوشی باید به حسگر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی اشاره کرد. البته تنها مدل های با حافظه داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی از این حسگر بهره می برند و مدل ۱۶ گیگابایتی فاقد آن است.  نوکیا ۳٫۲ به باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده و از شارژ نسبتاً سریع ۱۰ واتی پشتیبانی می کند.مدل ۶۴ گیگابایتی و با گارانتی نوکیا ۳٫۲ به قیمت متوسط ۱،۶۵۰،۰۰۰ تومان (۵۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) به فروش می رسد. مدل ۱۶ گیگابایتی با گارانتی هم در حدود ۲۰۰ هزار تومان ارزان تر است که البته به دلیل فقدان حسگر اثر انگشت چندان به صرفه نیست.

از مدل های نزدیک به این گوشی باید به نوکیا ۳٫۱ پلاس اشاره کرد. این گوشی نمایشگر ۶٫۰ اینچی با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۴۴۰ پیکسلی و از نوع IPS دارد. بدنه آن آلومینیومی است و در ابتدا با اندروید ۸٫۱ روانه بازار شده البته قابلیت دریافت به روز رسانی اندروید وان ۹٫۰ را دارد. چیپست، بسته به مدل، اسنپدراگون ۴۲۹ یا مدیاتک هیلو پی ۲۲ است و در مدل های با رم و حافظه داخلی ۲/۱۶، ۲/۳۲ و ۳/۳۲ گیگابایتی تولید شده است. نوکیا ۳٫۱ پلاس از دوربین اصلی دو گانه بهره می برد البته یکی از حسگرهای آن تنها وظیفه عمق سنجی را بر عهده دارد. دیگر مشخصات این گوشی، حسگر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی و باتری ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی هستند.

نوکیا ۳٫۱ پلاس ۳/۳۲ گیگابایتی با گارانتی به طور میانگین ۱،۶۰۰،۰۰۰ تومان (۱۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) قیمت دارد. سایر مدل ها در بازار کمیاب تر هستند.

گوشی نو تا ۳ میلیون تومان

در این محدوده قیمت می توانید مدل هایی با دوربین دوگانه و چیپست های میان رده را انتخاب کنید. همچنین بسیاری از گوشی های جدید در این رده قیمتی از نمایشگرهای تمام صفحه با حاشیه های بسیار باریک بهره می برند.

آنر ۱۰ لایت مدل ۳/۶۴ گیگابایت؛ ۲،۲۰۰،۰۰۰ با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

این گوشی در آخرین ماه سال ۲۰۱۸ در مدل های متنوعی با ظرفیت های حافظه داخلی و رم ۳/۳۲ تا ۶/۱۲۸ گیگابایت عرضه شده. احتمالاً یافتن برخی از این مدل ها در کشور چندان راحت نباشد اما مدلی که در ایران بیش از بقیه به فروش می رسد، ۳/۶۴ گیگابایت است.

آنر ۱۰ لایت به نمایشگر IPS با ابعاد ۶٫۲۱ اینچ مجهز شده. رزولوشن این نمایشگر ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل است و تراکم مناسب ۴۱۵ پیکسل بر هر اینچ را ارائه می دهد. چیپست کایرین ۷۱۰ این گوشی اگر چه در حد و اندازه پرچمداران نیست اما در مقایسه با چیپست های سری ۶۰۰ کایرین قدرت به مراتب بالاتری دارد. از دیگر مشخصات آنر ۱۰ لایت باید به پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی (مشترک با جایگاه سیم کارت دوم)، دوربین اصلی مجهز به حسگر عمق سنج، حسگر اثر انگشت در قاب پشتی، باتری ۳۴۰۰ میلی آمپر ساعتی و عرضه با اندروید ۹٫۰ اشاره کرد.

دو گوشی هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹ و هواوی Y9 2019 از مدل های نزدیک به آنر ۱۰ لایت هستند. پی اسمارت ۲۰۱۹ تنها با رم ۳ گیگابایتی و با حافظه داخلی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت عرضه می شود. از مزایای این موبایل حداکثر سرعت دانلود LTE  دو برابر (تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه) و پشتیبانی از شبکه های وایرلس ۸۰۲٫۱۱ac  است. مدل ۶۴ گیگابایتی پی اسمارت ۲۰۱۹ با قیمت متوسط ۲،۶۰۰،۰۰۰ تومان (با گارانتی) به فروش می رسد.

تفاوت آنر ۱۰ لایت با هواوی Y9 2019 (بررسی دیجیاتو) بیشتر است. این گوشی در مدل های متنوع ۳/۶۴ تا ۶/۱۲۸ گیگابایتی عرضه شده البته برخی مدل ها در ایران کمیاب تر هستند. Y9 2019 از نمایشگر بزرگتر ۶٫۵ اینچی (با رزولوشن مشابه) بهره می برد و اولین بار با اندروید ۸٫۱ روانه بازارها شده است. اصلی ترین تفاوت  این موبایل مجهز شدنش به دوربین عمق سنج جلویی و باتری قدرتمند ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است. مدل ۴/۶۴ گیگابایتی هواوی Y9 2019 در حدود ۲،۶۵۰،۰۰۰ تومان (با گارانتی) به فروش می رسد و در حال حاضر ارزش خرید پایین تری نسبت به آنر ۱۰ لایت دارد.

نوکیا ۶٫۱ پلاس مدل ۴/۶۴ گیگابایت؛ ۲،۳۰۰،۰۰۰ تومان با گارانتی (پیشنهاد دیجیاتو)

راهنمای خرید گوشی دست دوم

نوکیا ۶٫۱ پلاس را باید در بین میان رده های خوش قیمت بازار به حساب آورد. نمایشگر این گوشی ۵٫۸ اینجی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۲۸۰ و از نوع IPS است که توسط شیشه گوریلا گلس ۳ محافظت می شود. چیپست میان رده اسنپدراگون ۶۳۶ قدرت پردازشی مورد نیاز این موبایل را تأمین می کند. ترکیب رم و حافظه داخلی ۴/۳۲ (با نام نوکیا X6) و ۴/۶۴ و ۶/۶۴ گیگابایت است و به لطف درگاه کارت حافظه میکرو اس دی می توانید تا ۴۰۰ گیگابایت حافظه جانبی را به گوشی اضافه کنید.

دوربین نوکیا ۶٫۱ پلاس دو گانه است و دوربین سلفی هم در بریدگی نمایشگر نه چندان ظریف بالای نمایشگر تعبیه شده. از قابلیت های مهم این موبایل باید به حسگر اثر انگشت در قاب پشتی، بدنه ای شیشه ای-آلومینیومی، باتری ۳۰۶۰ میلی آمپر ساعتی و پشتیبانی از شارژ سریع ۱۸ واتی اشاره کرد. نوکیا ۶٫۱ پلاس اولین بار با اندروید ۸٫۱ روانه بازار شد اما قابلیت دریافت به روز رسانی اندروید وان ۹٫۰ را نیز دارد.

مدل ۴/۳۲ گیگابایتی این میان رده نوکیا با گارانتی با قیمت متوسط ۲،۲۰۰،۰۰۰ تومان به فروش می رسد و با توجه به اختلاف قیمت اندک با مدل ۴/۶۴ گیگابایتی خریدش چندان به صرفه نیست.

سامسونگ گلکسی M20 مدل ۳/۳۲ گیگابایت؛ ۲،۳۵۰،۰۰۰ تومان با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

گلکسی M20 بدنه ای پلاستیکی دارد و در دو مدل با ترکیب رم و حافظه داخلی ۳/۳۲ و ۴/۶۴ گیگابایتی عرضه می شود. البته احتمالاً مدل ۳۲ گیگابایتی را در بازار راحت تر پیدا می کنید و مدل ۶۴ گیگابایتی با گارانتی گاه تا بیش از ۴۰۰ هزار تومان گران تر هستند. چیپست هر دو مدل اگزینوس ۷۹۰۴ است که به هشت هسته پردازشی مجهز شده. نمایشگر ۶٫۳ اینچی گوشی حاشیه های بسیار باریکی دارد و می توان لقب «تمام صفحه» را به آن داد. رزولوشن نمایشگر ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل است و در این گوشی خبری از پنل اولد نیست. به جای آن سامسونگ ترجیح داده میان رده خود را به پنل PLS TFT مجهز کند. یکی از مزایای این گوشی باتری قدرتمند ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی آن است. علاوه بر این گلکسی M20 از حسگر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی بهره می برد. از آنجایی که در حدود ۶ ماه از ورود این گوشی به بازار می گذرد در ابتدا با اندروید ۸٫۱ عرضه شد اما قابلیت دریافت آپدیت اندروید ۹٫۰ را هم دارد. با توجه به اختلاف قیمت بالا، خرید مدل ۶۴ گیگابایتی چندان به صرفه نیست.

از گوشی های نزدیک به این مدل می توان به گلکسی A20 سامسونگ اشاره کرد. A20 نمایشگر ۶٫۴ اینچی با کیفیت تر سوپر امولد البته با رزولوشن پایین تر ۷۲۰ در ۱۵۶۰ پیکسل دارد. چیپست این مدل اگزینوس ۷۸۸۴ است که از هسته های پردازشی با سرعتی کمی پایین تر بهره می برد. باتری A20 هم ظرفیت پایین تر ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد و حداکثر سرعت دانلود قابل پشتیبانی در شبکه های LTE در این گوشی تنها ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه (در مقابل ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه در M20) است. در این مدل همچنین خبری از نسخه ۴/۶۴ گیگابایت نیست. گلکسی A20 در حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان (با گارانتی) به فروش می رسد. پیشنهاد ما M20 است اما با توجه به شباهت های فراوان، گلکسی A20 هم می تواند انتخاب خوبی باشد.

شیائومی ردمی نوت ۷ مدل ۴/۶۴ گیگابایت؛ ۲،۷۰۰،۰۰۰ تومان با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

گوشی میان رده ردمی نوت ۷ در ظرفیت های رم و حافظه داخلی ۳/۳۲، ۴/۶۴، ۶/۶۴ و ۴/۱۲۸ گیگابایتی تولید شده. پیشنهاد ما مدل ۴/۶۴ است.

نمایشگر این گوشی ۶٫۳ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل است. بخش پشتی و جلویی ردمی نوت ۷ از شیشه گوریلا گلس ساخته شده اما فریم گوشی جنس پلاستیکی دارد. چیپست اسنپدراگون ۶۶۰ نیروی پردازشی مورد نیاز ردمی نوت ۷ را تأمین می کند. دوربین اصلی، دوگانه است و بسته به مدل می تواند ترکیبی از حسگرهای ۵/۴۸ یا ۲/۱۲ مگاپیکسلی باشد اما مدل ۱۲۸ گیگابایتی به دوربین ۵/۴۸ مگاپیکسلی مجهز شده است. ردمی نوت ۷ از حسگر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی و باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد. مدل ۴/۶۴ با گارانتی در حدود ۲،۶۵۰،۰۰۰ تا ۲،۷۵۰،۰۰۰ تومان قیمت دارد و مدل ۴/۱۲۸ به قیمت متوسط ۳،۰۰۰،۰۰۰ به فروش می رسد.

آنر ۸X مدل ۴/۱۲۸ گیگابایت؛ ۲،۷۰۰،۰۰۰ تومان با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

نمایشگر این گوشی ۶٫۵ اینچی (با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل) است که توسط شیشه گوریلا گلس ۳ محافظت می شود. قاب پشتی گوشی از شیشه ساخته شده و فریم آن آلومینیومی است. قلب تپنده آنر ۸ ایکس چیپست کایرین ۷۱۰ است که ترکیب های رم و حافظه داخلی ۴/۶۴، ۶/۶۴، ۴/۱۲۸ و ۶/۱۲۸ آن را همراهی می کند.

در قاب پشتی، دوربین اصلی ۲۰ مگاپیکسلی به همراه یک حسگر عمق سنج و نیز حسگر اثر انگشت به چشم می خورند. آنر ۸X باتری ۳۷۵۰ میلی آمپر ساعتی دارد و با اندروید ۸٫۱ روانه بازار شده اما به اندروید ۹٫۰ هم آپدیت می شود. جایگزین این گوشی آنر ۹X است که هنوز به طور عمده روانه بازار کشور نشده. مدل ۳۲ گیگابایتی آنر ۸X در حال حاضر کمیاب تر است.

هواوی نوا ۳i مدلی نزدیک به این گوشی است که از چیپست مشابه بهره می برد. نمایشگر نوا ۳i اندکی کوچکتر (۶٫۳ اینچی) است اما رزولوشن مشابه دارد. از دیگر تفاوت ها باید به ظرفیت باتری ۳۳۴۰ میلی آمپر ساعتی، عدم پشتیبانی از وای فای ۸۰۲٫۱۱ac (بی اهمیت از دید بیشتر کاربران)، مجهز شدن دوربین سلفی به حسگر عمق سنج و وزن کمتر (۱۶۹ گرم) اشاره کرد. دیگر خصوصیات این دو مدل کم و بیش مشابه است.  نوا ۳i تنها در یک مدل ۴/۱۲۸ گیگابایتی تولید شده و با قیمت متوسط ۳،۲۰۰،۰۰۰ تومان با گارانتی (در حدود ۱۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) به فروش می رسد. با توجه به تفاوت های اندک، هواوی نوا ۳i هم انتخاب خوبی است.

گوشی نو تا ۵ میلیون تومان

در این محدوده قمیت می توانید میان رده های قدرتمندی را انتخاب کنید که ظرفیت های رم و حافظه داخلی تا ۶ و ۱۲۸ گیگابایتی دارند.

شیائومی می A3 مدل ۴/۱۲۸ گیگابایت؛ ۳،۱۰۰،۰۰۰ تومان با گارانتی (پیشنهاد دیجیاتو)

راهنمای خرید گوشی دست دوم

می A3 گوشی جدیدی محسوب می شود و اخیراً پایش به ایران هم باز شده. میان رده خوش قیمت شیائومی بدنه ای آلومینیومی-شیشه ای دارد و نمایشگر آن توسط شیشه گوریلا گلس ۵ محافظت می شود. قلب تپنده این گوشی چیپست اسنپدراگون ۶۵۵ است و با ترکیب رم و حافظه داخلی ۴/۶۴، ۴/۱۲۸ و ۶/۱۲۸ گیگابایتی روانه بازار شده. علاوه بر این امکان افزایش حافظه جانبی از طریق درگاه میکرو اس دی را دارید.

نمایشگر ۶٫۰۱ اینچی گوشی از نوع سوپرامولد با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۵۶۰ است و در بالای بریدگی، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی جای گرفته. دوربین اصلی سه گانه از حسگرهای ۴۸/۸/۲ مگاپیکسلی بهره می برد که شامل عریض، فوق عریض و عمق سنج هستند. حسگر اثر انگشت شیائومی می A3 در زیر نمایشگر قرار گرفته و از نوع اپتیکال (با دقتی پایین تر از نمونه های التراسونیک در گوشی های پرچمدار) است. می A3 با اندروید وان ۹٫۰ به دست کاربران می رسد و به این ترتیب به روز رسانی های اندروید را سریع تر دریافت می کند.

بالاترین مدل این گوشی (۶/۱۲۸) به سختی در بازار یافت می شود. در بین مدل های دیگر، به صرفه ترین انتخاب، ۴/۱۲۸ گیگابایت است که با گارانتی قیمتی در حدود ۳،۱۰۰،۰۰۰ تومان (حدود ۱۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) دارد. مدل ۴/۶۴ هم با گارانتی در حدود ۲،۷۰۰،۰۰۰ تا ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

از گوشی های با مشخصات نزدیک به می A3 باید به ردمی نوت ۷ اشاره کرد که در رده قیمت تا ۳ میلیون تومان قرار گرفته است.

سامسونگ گلکسی M30؛ مدل ۴/۶۴ گیگابایت؛ ۳،۳۵۰،۰۰۰ تومان با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

گلکسی M30 که در برخی از کشورها با نام  گلکسی A40s هم شناخته می شود از باتری قدرتمند ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد و از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می کند. نمایشگر ۶٫۴ اینچی، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسلی دارد و از نوع امولد است. چیپست گوشی اگزینوس ۷۹۰۴ است که با رم و حافظه داخلی ۴/۶۴ یا ۶/۱۲۸ گیگابایتی همراه شده. از طریق درگاه میکرو اس دی هم می توانید تا یک ترابایت حافظه جانبی به گوشی اضافه کنید.

بدنه گلکسی M30 پلاستیکی است و در قاب پشتی حسگر اثر انگشت به همراه دوربین سه گانه به چشم می خورد. ترکیب این دوربین شامل حسگر های اصلی و فوق عریض در کنار یک حسگر عمق سنج است. دوربین سلفی هم در بریدگی قطره ای شکل بالای نمایشگر قرار گرفته و حسگری ۱۶ مگاپیکسلی دارد. گلکسی M30 با اندروید ۸٫۱ به بازار آمد اما به اندروید ۹٫۰ هم به روز می شود. مدل ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی در بازار کمیاب تر است و نسخه ۶۴ گیگابایتی با گارانتی حدوداً ۳،۳۵۰،۰۰۰ به فروش می رسد.

سامسونگ گلکسی A50 مدل ۴/۱۲۸ گیگابایت؛ ۳،۶۰۰،۰۰۰ تومان با گارانتی (پیشنهاد دیجیاتو)

راهنمای خرید گوشی دست دوم

زمانی که گلکسی A50 را در دیجیاتو بررسی کردیم لقب«قهرمان جدید میان رده ها» را به آن دادیم. این گوشی به نمایشگر سوپر امولد ۶٫۴ اینچی مجهز شده که رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ دارد. لبه ها و پشت دستگاه پلاستیکی هستند و نمایشگر با شیشه گوریلا گلس ۳ محافظت می شود.

ماژول دوربین اصلی شامل حسگر اصلی به همراه یک دوربین عمق سنج است. سامسونگ میان رده خود را به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکال مجهز کرده که از مهمترین قابلیت های این گوشی به شمار می رود. البته در تجربه ای که ما در کار با گوشی داشتیم این حسگر در مقایسه با نمونه الترا سونیک به کار رفته در پرچمداران سری اس سامسونگ عملکرد ضعیف تری دارد. گلکسی A50 همچنین به باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده و از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می کند.

این گوشی به چیپست اگزینوس ۹۶۱۰ مجهز شده و در ترکیب رم و حافظه داخلی ۴/۶۴، ۴/۱۲۸ و ۶/۱۲۸ به بازار عرضه می شود. پیشنهاد ما مدل ۴/۱۲۸ گیگابایتی است. مدل ۶/۱۲۸ با گارانتی در حدود ۳،۹۰۰،۰۰۰ به فروش می رسد و مدل ۴/۶۴ گیگابایت هم کمیاب تر است.

از مدل های نزدیک به گلکسی A50 می توان به نوکیا ۸٫۱ اشاره کرد. این گوشی که در برخی از بازارها به نام نوکیا X7 نیز شناخته می شود نمایشگر IPS LCD کوچکتر ۶٫۱۸ اینچی با رزولوشن تقریباً مشابه (۱۰۸۰ در ۲۲۸۰) دارد. چیپست این مدل میان رده اسنپدراگون ۷۱۰ است و در کنار آن ترکیب رم و حافظه داخلی ۴/۶۴ گیگابایت تعبیه شده. مدل X7 با ترکیب ۴/۶۴، ۶/۶۴ و ۶/۱۲۸ روانه بازار شده البته در بازار ایران نایاب است.

نوکیا ۸٫۱ از دوربین دوگانه بهره می برد و به باتری ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده. علاوه براین از شارژ سریع ۱۸ واتی پشتیبانی می کند و حسگر اثر انگشت آن در قاب پشتی گوشی قرار گرفته است. از مزایای نوکیا ۸٫۱ باید به عرضه با اندروید وان (نسخه ۹٫۰) اشاره کرد. مدل ۴/۶۴ گیگابایتی با گارانتی این گوشی ۳،۸۰۰،۰۰۰ تومان به فروش می رسد و در مقایسه با گلکسی A50 ارزش خرید پایین تری دارد.

شیائومی Mi 9T مدل ۱۲۸ گیگابایت؛ ۴،۶۰۰،۰۰۰ تومان با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

Mi 9T میان رده ای از سری خوش قیمت می ۹ شیائومی است که به لطف نمایشگر بدون حاشیه، ظاهر زیبایی دارد. نمایشگر گوشی ۶٫۳۹ ایچی از نوع امولد است که مشابه با بیشتر گوشی های این رده قیمتی رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسلی را ارائه می دهد. بدنه شیائومی Mi 9T از ترکیب شیشه و فلز ساخته شده و با اینکه ابعاد گوشی چندان بزرگ نیست اما با ۱۹۱ گرم، کم و بیش سنگین به نظر می رسد.

چیپست اسنپدراگون ۷۳۰ این موبایل شیائومی را باید در بین میان رده های قدرتمند کوالکام به حساب آورد. رم گوشی در تمامی مدل ها ۶ گیگابایت است اما حافظه داخلی می تواند ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت باشد. از دیگر مشخصات این گوشی باید به اندروید ۹٫۰، دوربین اصلی سه گانه، دوربین سلفی جهنده، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکال، باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و سازگاری با شارژر ۱۸ واتی اشاره کرد. مدل ۱۲۸ گیگابایتی به طور میانگین ۴،۶۰۰،۰۰۰ تومان (حدود ۱۰۰ هزار تومان ارزان تر یا گران تر) قیمت دارد. مدل ۶۴ گیگابایتی در حدود ۴،۳۰۰،۰۰۰ به فروش می رسد.

ردمی K20 هم مشابه Mi 9T است با این تفاوت که در یک مدل ۶/۲۵۶ گیگابایتی هم عرضه می شود. K20 در بازار نایاب تر است اما احتمالاً با قیمتی پایین تر از Mi 9T به فروش خواهد رسید.

سامسونگ گلکسی A70 مدل ۶/۱۲۸ گیگابایت؛ ۴،۷۰۰،۰۰۰ تومان با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

گلکسی A70 (بررسی دیجیاتو) بر خلاف بیشتر گوشی های سامسونگ با چیپست اگزینوس، از اسنپدراگون ۶۷۵ بهره می برد. ظرفیت حافظه داخلی تمامی مدل ها ۱۲۸ گیگابایت اما رم ۶ یا ۸ گیگابایت است. بیشتر مدل های با گارانتی که در ایران عرضه شده اند رم ۶ گیگابایتی دارند.

نمایشگر ۶٫۷ اینچی و سوپر امولد، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل دارد و توسط شیشه گوریلا گلس ۳ محافظت شده است. ماژول های دوربین شامل دو دوربین اصلی و فوق عریض در کنار یک حسگر عمق سنج هستند. حسگر اثر انگشت این گوشی هم مشابه گلکسی A50 از نوع زیر نمایشگر است و همان طور که انتظار می رود دقت پایین تری در مقایسه با نمونه های الترا سونیک برخی پرچمداران دارد.

گلکسی A70 از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می کند و باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی آن هم بر اساس آزمایش های ما شارژدهی عالی دارد. این گوشی با اندروید ۹٫۰ به بازار آمده است.

گوشی نو تا ۸ میلیون تومان

اگر برای خرید گوشی نو، بین ۵ تا ۸ میلیون تومان کنار گذاشته اید می توانید یک پرچمدار جدید را انتخاب کنید.

شیائومی Mi 9 مدل ۶/۱۲۸ گیگابایت؛ ۵،۶۰۰،۰۰۰ تومان با گارانتی (پیشنهاد دیجیاتو)
راهنمای خرید گوشی دست دوم

شیائومی می ۹ بدنه با کیفیتی دارد که از ترکیب آلومینیوم سری ۷۰۰۰ و شیشه ساخته شده و حس با کیفیتی را القا می کند. نمایشگر ۶٫۳۹ اینچی Mi 9، سوپر امولد با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ است و توسط گوریلا گلس ۶ محافظت می شود. شیائومی پرچمدار خوش قیمت خود را به چیپست قدرتمند اسنپدراگون ۸۵۵ مجهز کرده و در کنار آن ۶ یا ۸ گیگابایت رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته است.

یکی از نقطه ضعف های این گوشی دوربین اصلی است که بر خلاف بسیاری از گوشی های رقبا فاقد لرزشگیر اپتیکال است. با این حال در ویدیوها به لطف روش های جایگزین به میزان محسوسی از لرزش ها کاسته می شود. پرچمدار شیائومی از کارت حافظه میکرو اس دی پشتیبانی نمی کند و حسگر اثر انگشت هم از نوع اپتیکال زیر نمایشگر است. همان طور که گفتیم این حسگر دقت پایین تری در مقایسه با مدل های الترا سونیک دارد. ظرفیت باتری این گوشی ۳۳۰۰ میلی آمپر است و از استاندارد شارژ سریع نسخه +۴ کوالکام (۲۷ واتی) پشتیبانی می کند. شیائومی می ۹ با اندروید ۹٫۰ روانه بازار شده است.

مدل با رم و حافظه داخلی ۶/۶۴ گیگابایت و بدون گارانتی در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان ارزان تر از مدل ۶/۱۲۸ است.

سامسونگ گلکسی S10e مدل ۶/۱۲۸ گیگابایت؛ ۷،۴۰۰،۰۰۰ تومان با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

گلکسی S10e نسخه ای ارزان قیمت از سری گلکسی اس ۱۰ است اما در بطن خود یک پرچمدار به حساب می آید. اگر با لبه های خمیده گلکسی اس ۱۰ کنار نمی آیید نسخه e با نمایشگر مسطح تر می تواند انتخاب اول شما باشد.

چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ یا اگزینوس ۹۸۲۰ به این گوشی قدرت می دهد. ترکیب رم و حافظه داخلی ۶/۱۲۸ و ۸/۲۵۶ گیگابایت است و به لطف درگاه میکرو اس دی (مشترک با درگاه سیم کارت دوم) می توانید تا یک ترابایت حافظه جانبی به گوشی اضافه کنید.

نمایشگر گلکسی S10e داینامیک امولد با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۲۸۰ است و ابعادی ۵٫۸ اینچی دارد. بدنه گلکسی S10e از ترکیب شیشه گوریلا گلس ۵ و آلومینیوم ساخته شده و به لطف بهره مندی از گواهینامه استاندارد IP68 در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم است.

دوربین گلکسی S10e دو گانه با حسگرهای ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسلی است و مشابه با گلکسی اس ۱۰ می توانید گشودگی دیافراگم دوربین اصلی را بین f1.5 یا f2.4 انتخاب کنید. در این گوشی خبری از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر نیست و به جای آن سامسونگ از حسگری قرار گرفته در فریم کنار گوشی بهره برده است. از دیگر مشخصات این گوشی باید به اندروید ۹٫۰ و باتری ۳۱۰۰ میلی آمپر ساعتی اشاره کرد. مدل ۲۵۶ گیگابایتی گلکسی S10e در ایران کمیاب تر است.

گوشی نو بیش از ۸ میلیون تومان

در این رده قیمت می توانید جدیدترین و قوی ترین پرچمداران را خریداری کنید البته تنها تعداد معدودی از آنها ارزش خرید بالایی دارند.

سامسونگ گلکسی اس ۱۰ مدل ۱۲۸ گیگابایت؛ ۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان

راهنمای خرید گوشی دست دوم

گلکسی اس ۱۰ با نمایشگر بدون حاشیه طراحی زیبایی دارد اما ای کاش بالاخره سامسونگ هم سوراخ کردن نمایشگر در پرچمداران خود را کنار بگذارد و گوشی هایی با نمایشگرهای یکپارچه بسازد. آخرین پرچمدار سری اس، نمایشگر داینامیک امولد ۶٫۱ اینچی با رزولشن ۱۴۴۰ در ۳۰۴۰ پیکسلی دارد که تراکم ۵۵۰ پیکسل در اینچ را ارائه می دهد. قاب پشتی گوشی را شیشه گوریلا گلس ۵ پوشانده و نمایشگر توسط گوریلا گلکس ۶ محافظت می شود. لبه های گلکسی اس ۱۰ هم از آلومینیوم ساخته شده اند.

چیپستی که سامسونگ برای این پرچمدار در نظر گرفته اگزینوس ۹۸۲۰ یا اسنپدراگون ۸۵۵ به همراه ۸ گیگابایت رم است. ۱۲۸ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی هم این مشخصات را تکمیل می کند تا از گلکسی اس ۱۰ یک پرچمدار تمام عیار بسازد. خوشبختانه این گوشی از درگاه ۳٫۵ میلی متری بهره مند است و امکان افزودن حافظه جانبی تا یک ترابایت (مشترک با درگاه سیم کارت دوم) را هم دارید.

از قابلیت هایی که گلکسی اس ۱۰ را از سایر پرچمدران رقیب متمایز می کند دیافراگم متغیر دوربین اصلی با قابلیت انتخاب دو گزینه f1.5 یا f2.4 است. حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر گوشی از نوع الترا سونیک بوده که کارایی دقیق تر و سریع تری نسبت به نمونه های اپتیکال دارد. همان طور که انتظار می رود گلکسی اس ۱۰ از شارژ سریع (البته تنها تا حداکثر ۱۵ وات) پشتیبانی می کند تا باتری ۳۴۰۰ میلی آمپر ساعتی در زمان سریع تری شارژ شود. این گوشی با اندروید ۹٫۰ روانه بازار شده است. مدل ۱۲۸ گیگابایتی عمدتاً بدون گارانتی به فروش می رسد و قیمتی در حدود ۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان (تا ۵۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) دارد. مدل با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت هم در بازار کمیاب است.

اگر به دنبال گوشی بزرگتر هستید می توانید گلکسی اس ۱۰ پلاس را انتخاب کنید. این گوشی نمایشگر بزرگتر ۶٫۴ اینچی دارد و کمی سنگین تر (۱۷۵ گرم) است. نسخه پلاس در مدلی با رم ۱۲ گیگابایت و حافظه داخلی یک ترابایت هم روانه بازار شده که البته در کشور نایاب است. دیگر تفاوت های این مدل شامل مجهز شدن به دوربین عمق سنج، باتری قوی تر ۴۱۰۰ میلی آمپر ساعتی و البته ابعاد کمی بزرگتر است. مدل ۱۲۸ گیگابایتی گلکسی اس ۱۰ پلاس در حدود ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ و مدل ۵۱۲ گیگابایتی حدود ۵۰۰ هزار تومان بیشتر قیمت دارد.

آیفون XR مدل ۶۴ گیگابایت؛ ۹،۱۰۰،۰۰۰ تومان

راهنمای خرید گوشی دست دوم

اگر با حداقل قیمت ۱۰۰۰ دلاری آیفون های سری XS کنار نمی آیید بد نیست نیم نگاهی به آیفون XR یک ساله داشته باشید. آیفون XR با وجود قیمت ارزان تر همچنان ظاهر زیبایی دارد و از بدنه ای فلزی-شیشه ای بهره مند است. نمایشگر ۶٫۱ اینچی این موبایل به پنل IPS مجهز شده و رزولوشن ۸۲۸ در ۱۷۹۲ پیکسلی دارد.

مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (به لطف گواهینامه استاندارد IP67)، چیپست A12 بایونیک اپل در کنار ۳ گیگابایت رم، دوربین اصلی تکی، Face ID، و باتری ۲۹۴۲ میلی آمپر ساعتی و مهم تر از همه پشتیبانی از دو سیم کارت (در برخی مدل ها) از دیگر قابلیت های این گوشی هستند.

آیفون XR (بررسی دیجیاتو) در سه ظرفیت حافظه داخلی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی روانه بازار شده. مدل ۲۵۶ گیگابایت کمیاب تر است اما مدل ۶۴ گیگابایت با قیمت در حدود ۹،۱۰۰،۰۰۰ تومان (بدون گارانتی) به فروش می رسد. مدل ۱۲۸ گیگابایتی هم عمدتاً بدون گارانتی است و در حدود ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان (تا ۳۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) قیمت دارد.

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰؛ ۱۰،۳۰۰،۰۰۰ تومان (پیشنهاد دیجیاتو)راهنمای خرید گوشی دست دوم

سامسونگ امسال برای اولین بار دو گوشی از سری نوت معرفی کرد؛ نوت ۱۰ پلاس با ابعاد بزرگتر در کنار مدل کوچکتر نوت ۱۰٫ البته تفاوت های این دو به ابعاد محدود نمی شود. نسخه پلاس نمایشگر بزرگتر و با رزولوشن بالاتر دارد، به درگاه میکرو اس دی مجهز شده و از باتری قوی تری، رم و حافظه داخلی بالاتر و دوربین مدت پرواز بهره می برد. تقریباً تمامی دیگر مشخصات این دو گوشی مشابه است. با این حال با توجه به تفاوت های اندک و البته اختلاف قیمت نه چندان کم، ما گلکسی نوت ۱۰ را پیشنهاد می کنیم.

نمایشگر گلکسی نوت ۱۰ داینامیک امولد ۶٫۳ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۲۸۰ است. بدنه از ترکیب فریم آلومینیومی و شیشه گوریلا گلس ۶ ساخته شده و به لطف گواهینامه استاندارد IP68 در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقام است. چیپست قدرتمند اگزینوس ۹۸۲۵ یا اسنپدراگون ۸۵۵ نیروی پردازشی مورد نیاز فبلت سامسونگ را فراهم می کند و ترکیب رم و حافظه داخلی تنها در یک مدل ۸/۲۵۶ گیگابایت است. حسگر اثر انگشت گوشی از نوع التراسونیک است که در زیر نمایشگر قرار گرفته. در پشت گوشی هم یک دوربین سه گانه (۱۲+۱۲+۱۶ مگاپیکسلی) به چشم می خورد. گلکسی نوت ۱۰ به باتری ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده در حالی که ظرفیت باتری مدل پلاس ۴۳۰۰ میلی آمپر ساعت است. گلکسی نوت با ۱۶۸ گرم در اندازه خود خوش دست به نظر می رسد اما در مقابل، مدل پلاس ۱۹۶ گرم است. نوت ۱۰ با متوسط قیمت ۱۰،۳۰۰،۰۰۰ تومان و بدون گارانتی به فروش می رسد.

گلکسی نوت ۱۰ پلاس (بررسی دیجیاتو)  از رم ۱۲ گیگابایتی بهره می برد و در دو مدل با حافظه داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی روانه بازار شده است. دوربین این مدل هم در بین بهترین های بازار جای می گیرد و تنه به تنه هواوی پی ۳۰ پرو می زند. مدل ۲۵۶ گیگابایتی به طور متوسط ۱۲،۱۰۰،۰۰۰ تومان و مدل ۵۱۲ گیگابایتی ۱۴،۵۰۰،۰۰۰ تومان (بدون گارانتی) به فروش می رسد.

هواوی پی ۳۰ پرو مدل ۲۵۶ گیگابایت؛ ۱۰،۴۰۰،۰۰۰ تومان با گارانتی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

اگر به دنبال یک گوشی خوب برای عکاسی هستید، هواوی پی ۳۰ پرو (بررسی دوربین)، در کنار سری گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد. ترکیب دوربین اصلی شامل سه حسگر است که زوم ۵ برابری اپتیکال را هم ممکن می کند. با اینکه معمولاً انتظار می رود این میزان زوم قطر گوشی را به شدت افزایش دهد اما هواوی با طراحی خاص پی ۳۰ پرو موفق شده گوشی ظریف و خوش دستی را طراحی کند.

هواوی پی ۳۰ پرو (بررسی دیجیاتو) از چیپست قدرتمند کایرین ۹۸۰ بهره می برد و به ۶ یا ۸ گیگابایت رم در کنار، ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده. بدنه گوشی ترکیبی از فلز و شیشه بوده و پی ۳۰ پرو به لطف گواهینامه استاندارد IP68 در برابر نفوذ آب و گرد و غبار هم مقاوم طراحی شده است. نمایشگر ۶٫۴۷ اینچی اولد گوشی رزولوشنی برابر با ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل دارد.

حسگر اثر انگشت مشابه با بسیاری از رقبا در این محدوده قیمت در زیر نمایشگر تعبیه شده اما از نوع اپتیکال است. با این حال در مقایسه با بسیاری از گوشی های با این نوع حسگر، اندکی عملکرد بهتری دارد ولی به پای نمونه های الترا سونیک نمی رسد. هواوی پی ۳۰ پرو از باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد و شارژدهی بسیار خوبی دارد. این گوشی با اندروید ۹٫۰ عرضه شده است. مدل ۲۵۶ گیگابایتی با گارانتی به طور متوسط ۱۰،۴۰۰،۰۰۰ (حدود ۴۰۰ هزار تومان ارزان تر یا گران تر) فروخته می شود.

آیفون XS مدل ۶۴ گیگابایت؛ ۱۲،۵۰۰،۰۰۰ تومان

راهنمای خرید گوشی دست دوم

آیفون XS در کنار مدل مکس در حال حاضر پرچمدار گوشی های اپل به حساب می آید البته به زودی مدل بعدی آیفون این عنوان را از آن خود خواهد کرد. بدنه این گوشی از ترکیب شیشه و فولاد ضد زنگ ساخته شده و در برابر نفوذ آب و گرد و غبار هم مقاوم است (با گواهینامه استاندارد IP68). نمایشگر اولد گوشی ابعادی ۵٫۸ اینچی و رزولوشن ۱۱۲۵ در ۲۴۳۶ پیکسلی دارد.

اپل، آیفون XS را به چیپست A12 بایونیک در کنار ۴ گیگابایت رم مجهز کرده و حافظه داخلی ۶۴، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی را برایش در نظر گرفته است. از دیگر مشخصات این مدل می توان به دوربین دو گانه، Face ID و باتری ۲۶۵۸ میلی آمپر ساعتی اشاره کرد. مدل ۲۵۶ گیگابایتی آیفون XS در حدود ۱۴،۵۰۰،۰۰۰ تومان قیمت دارد و نسخه ۵۱۲ گیگابایتی در بازار کمیاب است.

عمده ترین تفاوت های آیفون XS Max (بررسی دیجیاتو) با مدل XS، نمایشگر بزرگتر (۶٫۵ اینچی) با رزولوشن کمی بالاتر، ابعاد بزرگتر، وزن بیشتر (۲۰۸ گرم در برابر ۱۷۷ گرم) و باتری قوی تر (۳۱۷۴ میلی آمپر ساعتی) هستند.

مدل ۶۴ گیگابایتی آیفون XS Max قیمتی در حدود ۱۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان دارد، مدل ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان و نسخه ۵۱۲ گیگابایتی حداقل ۱۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان به فروش می رسند. پیشنهاد می کنیم اگر قصد خرید یک گوشی از سری آیفون ۱۱ را دارید حداقل فعلاً دست نگه دارید تا قیمت ها کاهش یابد.

راهنمای خرید گوشی دست دوم

راهنمای خرید گوشی دست دوم

خرید گوشی های دست دوم موضوع چندان ساده ای نیست. راهنمایی کامل بررسی سلامت و اصالت گوشی دست دوم در این مطلب نمی گنجد اما برخی از موارد مهم را توضیح می دهیم. در خرید باید به مواردی از جمله تعمیر شدن دستگاه، تقلبی بودن گوشی یا قطعات تعویض شده احتمالی و کارایی مناسب باتری توجه داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که ممکن است بعضی از گوشی های دست دوم با پک ناقص فروخته شوند و فاقد برخی لوازم از جمله شارژر، هدفون و … باشند البته این موضوع شاید از دید برخی کاربران اهمیتی نداشته باشد.

اما یکی از موضوعاتی که در خرید گوشی دست دوم نباید فراموش کنید به نسخه سیستم عامل و به روز رسانی های امنیتی مربوط است. بسیاری از گوشی های قدیمی دیگر امکان دریافت آپدیت های نرم افزاری و وصله های امنیتی جدید را ندارند و ممکن است در معرض آسیب پذیری های متعدد باشند.

در مورد گوشی های دست دوم که در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم هستند پیشنهاد می کنیم چندان روی این قابلیت حساب نکنید؛ چرا که ممکن است به دلیل ضربه خوردن یا شاید تعمیر شدن، مقاومت گوشی کاهش یافته باشد. بهتر است در زمان خرید، فرایند انتقال مالکیت از طریق سامانه همتا را در حضور فروشنده انجام دهید و علاوه بر این از تطابق شماره IMEI گوشی با جعبه اطمینان پیدا کنید.

در مورد برخی از آیفون ها با یک روش ساده می توانید از سلامت باتری به میزان زیادی اطمینان حاصل کنید.  به گفته اپل باتری ها به گونه ای طراحی شده اند که پس از ۵۰۰ چرخه شارژ کامل همچنان ۸۰ درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ کنند. اما اگر مقدار ظرفیت اعلام شده در تنظیمات گوشی بیش از حد پایین بیاید کارایی گوشی و شارژدهی به شدت کاهش می یابد.

راهنمای خرید گوشی دست دوم

پیشنهاد می شود اگر سلامت باتری گوشی پایین تر از ۸۰ درصد است از خرید آن خودداری کنید یا در فکر تعویض باتری باشید. البته ممکن است به دلیل تعویض باتری توسط تعمیر کننده متفرقه یا استفاده از باتری غیر اصلی، میزان سلامت باتری نشان داده نشود. در این صورت تنها با آزمایش کارکرد گوشی می توان از سلامت یا احتمالاً کاهش کارایی آن مطمئن شد. در آیفون ۶ و جدیدتر و نیز نسخه های ۱۱٫۳ و بالاتر iOS سلامت باتری به آیفون اضافه شده و با رفتن به تنظیمات گوشی و سپس بخش Battery و بعد Battery Health می توانید در قسمت Maximum Capacity، میزان سلامت باتری را بررسی کنید.

در پیشنهاد خرید گوشی دست دوم معیارهایی را در نظر گرفتیم. مهمترین فاکتور ما «نسبت قیمت به کارایی» است. معیارهای دیگر شامل سخت افزار، نمایشگر، دوربین، باتری، نسخه سیستم عامل، قابلیت های گوشی و کیفیت ساخت بوده اند. در بحث سخت افزار، مدل های اندرویدی با حداقل رم ۲ گیگابایت و آیفون با حداقل یک گیگابایت رم را انتخاب کرده ایم. همچنین مدل های رجیستر نشده را در نظر نگرفته ایم. در انتخاب دست دوم ها قید مدل هایی که به ادعای فروشنده قطعات آنها (به جز باتری) تعویض شده است را زده ایم. با این حال توجه داشته باشید که شاید برخی قطعات گوشی تعویض شده باشند و فروشنده از اعلام آنها خودداری کند. علاوه بر این گوشی های فاقد جعبه، مدل های کم فروش، با تولید محدود، یا مدل های ما قبل تاریخ و بسیار قدیمی را لحاظ نکرده ایم.

گوشی دست دوم تا ۳ میلیون تومان

در این محدوده قیمت می توانید مدل های اقتصادی و میان رده نه چندان قدیمی را انتخاب کنید که همچنان از پس اجرای اپلیکیشن های معمول بر می آیند اما امکان اجرای روان بازی های پیشرفته و با کیفیت بالا را روی آنها ندارید.

سامسونگ گلکسی J7 Prime مدل ۳/۱۶ گیگابایت؛ ۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان

راهنمای خرید گوشی دست دوم

این گوشی در سال ۲۰۱۶ معرفی شده اما در بین پر طرفدارها به شمار می رود، با این حال شاید بهترین انتخاب نباشد. گلکسی J7 Prime از شبکه های LTE پشتیبانی می کند، به اندروید ۹ آپدیت می شود و حسگر اثر انگشت هم دارد. برای تمامی این ها باید در حدود ۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان (حدود ۲۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) بپردازید.

گوشی اقتصادی سامسونگ نمایشگر ۵٫۵ اینچی PLS TFT با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسلی دارد. لبه ها و قاب پشتی آلومینیومی است اما دو لبه بالا و پایین از پلاستیک ساخته شده. چیپست اگزینوس ۷۸۷۰ در کنار ۳ گیگابایت رم و ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی مشخصات این گوشی را کامل می کنند. علاوه بر این می توانید با استفاده از کارت میکرو اس دی (با درگاه جداگانه) تا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی به این گوشی اضافه کنید. گلکسی J7 Prime از باتری ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد و به دوربین اصلی تکی ۱۳ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f1.9 مجهز شده است.

اما در این محدوده قیمت می توانید گوشی های دیگری از سری J7 را هم انتخاب کنید. گلکسی J7 Pro مشخصاتی نزدیک به مدل پرایم دارد اما بدنه اش کاملاً آلومینیومی است. این گوشی به نمایشگر امولد با اندازه و رزولوشن مشابه ولی با کیفیت تر مجهز شده است. باتری گلکسی J7 Pro ظرفیت ۳۶۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد اما گوشی به نسبت سنگین تر (۱۸۱ در برابر ۱۶۷ گرم) است. در این مدل خبری از حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی نیست و تنها در مدل های ۳۲ و ۶۴ گیگابایت روانه بازار شده. گلکسی J7 Pro همچنین از شبکه وای فای ۸۰۲٫۱۱ac پشتیبانی می کند و دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم اندکی بهتر (f1.7) دارد. سایر مشخصات این گوشی تقریباً مشابه مدل پرایم است.

راهنمای خرید گوشی دست دوم

سامسونگ گلکسی J7 Pro

گلکسی J7 Pro در مدل ۳۲ گیگابایتی با قیمتی در حدود ۱،۸۰۰،۰۰۰ به فروش می رسد و نو ۳۲ گیگابایتی در حدود ۲،۵۰۰،۰۰۰ و نو ۶۴ گیگابایتی در حدود ۲،۷۰۰،۰۰۰ تومان قیمت دارد. تنها دلیلی که J7 Prime اولین انتخاب ما است به کمیاب بودن مدل های دست دوم J7 Pro مربوط می شود. با توجه به اینکه قیمت مدل های نو ۳۲ گیگابایتی این گوشی در این ماه کاهش داشته، خرید دست دوم های ۲ میلیون تومان یا بیشتر پیشنهاد نمی شود.

گلکسی J7 2018 با اینکه کمی جدیدتر است اما مشخصاتش ترکیبی از J7 Pro و J7 Prime است. اما خرید این مدل را چندان پیشنهاد نمی کنیم چرا که تنها از ۲ گیگابایت رم بهره می برد و فاقد حسگر اثر انگشت است.

گلکسی J7 Prime 2 مدل جدیدتر J7 پرایم است که اصلی ترین تفاوت هایش اختلاف وزن ۳ گرم بیشتر و دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم مشابه است. با این حال متوسط قیمت بالاتر از ۲ میلیون تومان دارد و شاید خرید مدل دست دوم آن چندان به صرفه نباشد. البته فراموش نکنید این موبایل که یک سال و نیم جدیدتر است معمولاً تا مدت بیشتری به روز رسانی های اندروید را دریافت می کند.

در انتخاب یکی از این گوشی ها به یاد داشته باشید که اگر بدون تعصب، قصد خرید دارید، برخی از گزینه های نو که در محدوده تا ۲ میلیون تومان معرفی کردیم احتمالاً می توانند انتخاب های بهتری باشند.

شیائومی Mi A1 مدل ۴/۶۴ گیگابایت؛ ۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان (پیشنهاد دیجیاتو)

راهنمای خرید گوشی دست دوم

این گوشی که با نام M i 5X هم شناخته می شود، در اواخر سال ۲۰۱۷ معرفی شده و یکی از بهترین ها در این رده قیمتی است. نمایشگر ۵٫۵ اینچی این موبایل رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ دارد و توسط گوریلا گلس ۳ محافظت می شود. قاب پشتی و لبه های گوشی هم از آلومینیوم ساخته شده اند تا در قد و قواره یک گوشی خوش قیمت حس با کیفیتی را القا کنند. چیپست شیائومی Mi A1 اسنپدراگون ۶۲۵ است که در کنار آن ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم (به همراه پشتیبانی از حافظه میکرو اس دی) قرار گرفته اند. دوربین گوشی هم دوگانه و شامل دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی، یکی با دیافراگم f2.2 (عریض) و دیگری f2.6 (تله فوتو) است.

گوشی اقتصادی شیائومی به حسگر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی مجهز شده و از درگاه USB Type-C بهره می برد. یک باتری ۳۰۸۰ میلی آمپر ساعتی هم نیروی مورد نیاز گوشی را تأمین می کند. این موبایل قابلیت به روز رسانی به اندروید ۹٫۰ را دارد.

در این رده قیمتی می توانید پرچمداران کهن سال اپل و سامسونگ را انتخاب کنید. به همین دلیل باید از سلامت آنها به خوبی اطمینان حاصل کنید.

سامسونگ گلکسی اس ۶ مدل ۳۲ گیگابایت؛ ۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان
راهنمای خرید گوشی دست دوم

گلکسی اس ۶ پرچمدار سال ۲۰۱۵ سامسونگ بود اما همچنان تجربه کاربری خوبی را نسبت به بسیاری از گوشی های نو در اختیارتان می گذارد. نمایشگر سوپر امولد این گوشی ۵٫۱ اینچی است و با حاشیه های بالا و پایین نه چندان ظریف ظاهر مدرنی ندارد. با این حال با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسلی و تراکم ۵۷۷ پیکسل بر هر اینچ کیفیت بالایی دارد.

لبه های گوشی از آلومینیوم و شیشه جلو و پشت از گوریلا گلس ۴ ساخته شده اند. در پایین نمایشگر هم یک حسگر اثر انگشت تعبیه شده است. رم گوشی ۳ گیگابایت بوده که با چیپست مجهز به هشت هسته پردازشی اگزینوس ۷۴۲۰ همراه شده است. باتری ۲۵۵۰ میلی آمپر ساعتی گلکسی اس ۶ با شارژر سریع ۱۵ واتی همراه شده که در زمان خود سرعت شارژ نسبتاً خوبی را ارائه می داد. پرچمدار سال های نه چندان دور سامسونگ در زمان عرضه با اندروید ۵٫۰ همراه شده بود و در نهایت به اندروید ۸٫۰ آپدیت شد. حافظه داخلی این گوشی ۳۲، ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت است و در مدل پایه با قیمت ۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان (حدود ۲۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) به فروش می رسد.

راهنمای خرید گوشی دست دوم

گلکسی اس ۶ اج به استثنای طراحی متفاوت لبه های کناری نمایشگر تقریباً هیچ مزیت دیگری نسبت به مدل معمولی ندارد. قیمت این مدل گاه تا حدود ۶۰۰ هزار تومان بالاتر است. اگر اصراری به خرید مدل اج ندارید قید پرداخت مبلغ بالاتر برای این مدل را بزنید.

گلکسی اس ۶ اج پلاس نمایشگر ۵٫۷ اینچی با رزولوشن مشابه دو برادر کوچکتر خود دارد و در دو مدل با حافظه داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایت روانه بازار شده. مهمترین برتری این گوشی نسبت به دو مدل دیگر، بهره مندی از رم ۴ گیگابایتی است. گلکسی اس ۶ اج پلاس مشابه مدل اج در نهایت آپدیت اندروید ۷٫۰ را دریافت کرده. این گوشی به نسبت کمیاب تر است و با قیمت حدود ۲،۴۰۰،۰۰۰ (تا نزدیک به ۳،۰۰۰،۰۰۰) فروخته می شود و خرید با این قیمت را توصیه نمی کنیم.

گوشی دست دوم تا ۵ میلیون تومان

در این محدوده قیمت امکان انتخاب پرچمدارانی را دارید که چندان قدیمی نیستند و همچنان به خوبی از پس انجام بیشتر وظایف بر می آیند.

گلکسی اس ۸؛ ۴،۱۰۰،۰۰۰ تومان

راهنمای خرید گوشی دست دوم

گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) پرچمدار دو ساله سامسونگ است که هنوز هم قدرتمند تر از بسیاری از میان رده های جدید بازار به حساب می آید. نمایشگر ۵٫۸ اینچی و تمام صفحه گوشی با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسل حاشیه های باریکی دارد و همین طراحی، ظاهر مدرنی به گوشی داده است. قاب پشتی و جلویی شیشه گوریلا گلس ۵ هستند و توسط یک فریم آلومینیومی احاطه شده اند. گلکسی اس ۸ به لطف گواهینامه استاندارد IP68 در برابر نفوذ آب و گرد و غبار هم مقاوم است و می تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱٫۵ متری دوام بیاورد. چیپست اگزینوس ۸۸۹۵ یا اسنپدراگون ۸۳۵ به همراه ۴ گیگابایت رم به این موبایل نیرو می دهد و ظرفیت حافظه داخلی تنها ۶۴ گیگابایت است. یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی هم توان مورد نیاز این گوشی را فراهم می کند.

گلکسی اس ۸ قادر به دریافت اندروید ۹٫۰ به همراه رابط کاربری One UI سامسونگ خواهد بود. کره ای ها همچنین این گوشی را به اسکنر عنبیه مجهز کرده اند تا تنها با نگاه کردن به گوشی بتوانید آن را آنلاک کنید. این قابلیت امنیت و دقت چندان بالایی ندارد، اما جای نگرانی نیست چرا که امکان قفل گشایی گوشی با استفاده از حسگر اثر انگشت (قرار گرفته در قاب پشتی) را هم دارید.

قیمت گلکسی اس ۸ بین ۳،۸۰۰،۰۰۰ تا ۴،۵۰۰،۰۰۰ متغیر است. علاوه بر این می توانید با حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مدل نو این گوشی را خریداری کنید. در بین مدل های کارکرده گاه نمونه هایی پیدا می شوند که چند ماهی از گارانتی آنها باقی مانده است.

راهنمای خرید گوشی دست دوم

نمایشگر گلکسی اس ۸ پلاس ۶٫۲ اینچی است اما رزولوشن مشابهی دارد. دیگر تفاوت های این مدل با نسخه معمولی شامل وزن کمی بالاتر (۱۷۳ در مقابل ۱۵۵ گرم) اندازه بزرگتر، و باتری ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی است. نسخه پلاس همچنین در مدلی با رم و حافظه داخلی ۶/۱۲۸ گیگابایت عرضه شده. مدل ۶۴ گیگابایتی اس ۸ پلاس بین ۴،۴۰۰،۰۰۰ تا ۵،۰۰۰،۰۰۰ (و گاه کمی بیشتر) قیمت دارد. مدل  ۶۴ گیگابایتی نو و با گارانتی در حدود ۶،۷۰۰،۰۰۰ (با گارانتی) به فروش می رسد.

آیفون ۷ مدل ۱۲۸ گیگابایت؛ ۴،۶۰۰،۰۰۰ تومان

راهنمای خرید گوشی دست دوم

۳ سال از زمان معرفی آیفون ۷ (بررسی دیجیاتو) می گذرد اما همچنان می توان مدل های سالم آن را در بازار پیدا کرد. نمایشگر این گوشی IPS و ۴٫۷ اینچی است و رزولوشن ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسلی دارد. اپل برای این مدل چیپست A10 Fusion به همراه ۲ گیگابایت رم را در نظر گرفته و حافظه داخلی گوشی بین سه مدل ۳۲، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی قابل انتخاب است. بدنه گوشی از ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته شده و به لطف گواهینامه استاندارد IP67 می تواند در برابر نفوذ آب و گرد و غبار هم مقاومت کند.

آیفون ۷ قابلیت به روز رسانی به iOS 13 را هم دارد و به این ترتیب فعلا نگرانی از بابت آپدیت شدن گوشی نخواهید داشت. ظرفیت باتری آیفون ۷ ظرفیت ۱۹۶۰ میلی آمپر ساعت است و پیشنهاد می کنیم قبل از خرید میزان سلامت باتری را به روشی که توضیح دادیم بررسی کنید.

مدل ۳۲ گیگابایتی در حدود ۴،۵۰۰،۰۰۰ (متوسط در حدود ۲۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) قیمت دارد. اما برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی باید به طور متوسط ۴،۶۰۰،۰۰۰ (حدود ۲۰۰ هزار تومان ارزان تر یا گران تر) بپردازید. به همین دلیل انتخاب مدل ۱۲۸ گیگابایتی به صرفه تر است. نسخه ۲۵۶ گیگابایتی در بازار کمیاب تر است.

با خرید آیفون ۷ پلاس، ۳ گیگابایت رم، نمایشگر با کیفیت تر و بزرگتر ۵٫۵ اینچی (رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰)، دوربین دوگانه و باتری پر ظرفیت تر نصیبتان می شود. نسخه ۳۲ گیگابایتی این گوشی به قیمت متوسط ۶،۰۰۰،۰۰۰ به فروش می رسد. مدل ۱۲۸ گیگابایتی هم در حدود ۶،۴۰۰،۰۰۰ قیمت دارد.

گوشی دست دوم تا ۸ میلیون تومان

در این رده قیمت گوشی هایی به فروش می رسند که از نظر قدرت پردازشی همچنان حرفی برای گفتن دارند و می توانند بسیاری از میان رده های جدید را به چالش بکشند. علاوه بر این برخی از موبایل های پیشنهادی این بخش همچنان چند ماهی از گارانتی‌شان باقی مانده است.

سامسونگ گلکسی نوت ۸ مدل ۶۴ گیگابایت؛ ۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان

راهنمای خرید گوشی دست دوم

ارزان ترین فبلت سامسونگ که در لیست گوشی دست دوم قرار دارد نوت ۸ است. این گوشی در حدود دو سال پیش معرفی شده اما همچنان آن قدر قدرتمند است که می تواند انتخاب اول بسیاری از کاربران باشد.

گلکسی نوت ۸ (بررسی دیجیاتو) از نمایشگر ۶٫۳ اینچی با حاشیه های کوچک در بالا و پایین بهره می برد. پنل این نمایشگر از نوع سوپر امولد است و رزولوشنی برابر با ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسل دارد. بخش های پشتی و جلویی گوشی توسط شیشه گوریلا گلس ۵ محافظت می شوند و لبه های گوشی هم جنسی آلومینیومی دارند. علاوه بر این گلکسی نوت ۸ از گواهینامه استاندارد IP68 برخوردار است و در برابر نفوذ آب و گرد و غبار، مقاوم طراحی شده. چیپست گوشی اگزینوس ۸۸۹۵ به همراه ۶ گیگابایت رم است و برای حافظه داخلی امکان انتخاب ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت را دارید. فبلت سامسونگ در ابتدا با اندروید ۷٫۱٫۱ روانه بازار شد ولی امکان آپدیت به اندروید ۹٫۰ را هم دارید. از قابلیت های برجسته گلکسی نوت ۸، دوربین دو گانه، پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی (مشترک با درگاه سیم کارت دوم)، اسکنر عنبیه چشم به همراه حسگر اثر انگشت و شارژ سریع ۱۵ واتی است.

در ایران مدل ۶۴ گیگابایتی بیش از سایر مدل ها یافت می شود. قیمت نو این نسخه در حدود ۷،۳۵۰،۰۰۰ تومان (با گارانتی) است. مدل های دست دوم ۶ میلیون تومان (با محدوده ۵۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) به فروش می رسند و حتی می توانید مدل هایی که چند ماهی از گارانتی آنها باقی مانده را در بازار پیدا کنید.

گلکسی اس ۹ مدل ۶۴ گیگابایت؛ ۵،۲۰۰،۰۰۰ تومان

راهنمای خرید گوشی دست دوم

گلکسی اس ۹ (بررسی دیجیاتو) جدیدترین موبایلی است که در بین مدل های دست دوم پیشنهاد می کنیم. پرچمدار سال ۲۰۱۸ سامسونگ از چیپست قدرتمند اگزینوس ۹۸۱۰ یا اسنپدراگون ۸۴۵ بهره می برد که هنوز هم نزدیک به قدرتمندترین های بازار قرار می گیرد. رم گوشی ۴ گیگابایت است و حافظه داخلی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی برای آن در نظر گرفته شده. اگر قصد افزایش حافظه جانبی را داشته باشید می توانید از درگاه میکرو اس دی (مشترک با درگاه سیم کارت دوم) استفاده کنید.

نمایشگر ۵٫۸ اینچی گلکسی اس ۹ از نوع سوپر امولد با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسل است. بدنه گوشی از ترکیب شیشه گوریلا گلس ۵ و فریم آلومینیومی تولید شده و حس با کیفیتی را القا می کند. مشابه با پرچمداران سال های اخیر سامسونگ، گلکسی اس ۱۰ نیز از گواهینامه استاندارد IP68 بهره می برد.

دوربین اصلی تکی است اما امکان انتخاب دو گشودگی دیافراگم f1.5 و f2.4 را دارید. گلکسی اس ۹ همچنین از اسکنر عنبیه، حسگر اثر انگشت در قاب پشتی و حسگر ضربان قلب بهره می برد. باتری گوشی ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد و گوشی از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می کند. اس ۹ از ابتدا با اندروید ۸٫۰ به دست کاربران رسیده و قابلیت به روز رسانی به نسخه ۹٫۰ را هم دارد.

مدل ۶۴ گیگابایتی گلکسی اس ۹ دست دوم ۵،۲۰۰،۰۰۰ تومان (تا  ۶ میلیون تومان) قیمت دارد. اگر در بازار دست دوم ها جستجو کنید می توانید مدل های با گارانتی را هم بیابید. قیمت نو و با گارانتی این موبایل در حدود ۷،۱۰۰،۰۰۰ تومان (با محدوده ۲۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) است.

راهنمای خرید گوشی دست دوم

اگر به دنبال گوشی بزرگتری هستید می توانید گلکسی اس ۹ پلاس با نمایشگر بزرگتر ۶٫۲ اینچی (با رزولوشن مشابه) را انتخاب کنید. مهم ترین تفاوت مدل پلاس رم ۶ گیگابایتی، دوربین اصلی دوگانه و باتری با ۵۰۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت بالاتر است.

مدل ۶۴ گیگابایت گلکسی اس ۹ پلاس در بازار دست دوم ها در حدود ۶،۳۰۰،۰۰۰ (بین ۲۰۰ هزار تومان ارزان تر یا گران تر) به فروش می رسد. مدل ۱۲۸ گیگابایتی دست دوم در بازار کمیاب تر است. مشابه با نسخه معمولی، برخی از مدل های پلاس هم چند ماهی از گارانتیشان باقی مانده است. گلکسی اس ۹ پلاس ۱۲۸ گیگابایتی نو و با گارانتی در حدود ۸،۲۰۰،۰۰۰ تومان به فروش می رسد. مدل ۶۴ گیگابایت نو در حدود ۷۰۰ هزار تومان ارزان تر است.

آیفون ۸ مدل ۶۴ گیگابایت؛ ۶،۵۰۰،۰۰۰ تومان
راهنمای خرید گوشی دست دوم

اپل در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار دو آیفون کاملاً متفاوت را معرفی کرد؛ آیفون ۱۰ با یک طراحی متفاوت در کنار آیفون ۸ با همان طراحی آشنا که سال ها شاهدش بودیم. نمایشگر IPS آیفون ۸، ابعادی ۴٫۷ اینچی با رزولوشن ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسلی دارد. بدنه از ترکیب شیشه و فریم آلومینیومی ساخته شده و به لطف گواهینامه استاندارد IP67 در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم است.

آیفون ۸ (بررسی دیجیاتو) مشابه آیفون ۱۰ به چیپست A11 بایونیک مجهز شده اما در عوض از ۲ گیگابایت رم (در مقابل ۳ گیگابایت در آیفون ۱۰) بهره می برد. حافظه داخلی این گوشی تنها ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت است. آیفون ۸ در ابتدا با iOS 11 عرضه شد اما امکان دریافت نسخه بعدی iOS 13 را نیز دارد. در نهایت باید به باتری ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعتی گوشی و پشتیبانی از شارژ سریع ۱۵ واتی اشاره کرد.

مدل ۶۴ گیگابایتی آیفون ۸ در حدود ۶،۵۰۰،۰۰۰ تومان (حدود ۵۰۰ هزار تومان ارزان تر یا گران تر) قیمت دارد. مدل ۲۵۶ گیگابایتی به نسبت کمیاب تر است و حدود ۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان (۵۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) به فروش می رسد.

قیمت نو و با گارانتی آیفون ۸ با ظرفیت ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت به ترتیب ۸،۲۰۰،۰۰۰ و  ۹،۸۰۰،۰۰۰ تومان قیمت دارند. مدل های بدون گارانتی هم به ترتیب حدود ۸،۰۰۰،۰۰۰ برای مدل ۶۴ گیگابایتی و ۹،۰۰۰،۰۰۰ برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی به فروش می رسند.

راهنمای خرید گوشی دست دوم

اگر به دنبال مدل پلاس این گوشی هستید باید کمی بیشتر هزینه کنید. نمایشگر آیفون ۸ پلاس ۵٫۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسلی است. این گوشی از رم ۳ گیگابایتی بهره می برد و به دوربین دوگانه و باتری قوی تر ۲۶۹۱ میلی آمپر ساعتی مجهز شده است. آیفون ۸ پلاس دست دوم ۶۴ گیگابایتی ۸،۰۰۰،۰۰۰ (حدود ۲۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) و ۲۵۶ گیگابایتی حدود ۸،۵۰۰،۰۰۰ (۵۰۰ هزار تومان کمتر یا بیشتر) قیمت دارد.

مدل ۶۴ گیگابایتی نو و با گارانتی نسخه پلاس ۹،۷۰۰،۰۰۰ تومان به فروش می رسد. برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی نو و با گارانتی هم باید حدود ۱۰،۶۰۰،۰۰۰ تا ۱۱،۳۰۰،۰۰۰ هزینه کنید.

 

اگر برای خرید گوشی دست دوم یا نو نیاز به راهنمایی های بیشتر دارید سوالاتتان را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

منبع خبر: دیجیاتو

آخرین اخبار علم و فناوری و تکنولوژی ایران و جهان را در سایت خبری-تحلیلی رسانه ۷ بخوانید.