پایگاه خبری – تحلیلی رسانه ۷: اتلتیکومادرید، رئال و بارسلونا هر یک تابستان شلوغی را پشت سر گذاشتند. به گزارش وبسایت نود، گریزمن، هازارد، فلیکس و چند ستاره دیگر از جمله خریدهای مهم این سه غول فوتبال اسپانیا بودند. در شرایطی که کم کم به روزهای پایانی پنجره نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۱۹ نزدیک می […]

پایگاه خبری – تحلیلی رسانه ۷:

اتلتیکومادرید، رئال و بارسلونا هر یک تابستان شلوغی را پشت سر گذاشتند.

به گزارش وبسایت نود، گریزمن، هازارد، فلیکس و چند ستاره دیگر از جمله خریدهای مهم این سه غول فوتبال اسپانیا بودند.

در شرایطی که کم کم به روزهای پایانی پنجره نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۱۹ نزدیک می شویم، ترکیب تیم های بزرگ اروپایی در حال شکل گیری فرم اصلی خود است. هر دو باشگاه پایتخت نشین فوتبال اسپانیا در این تابستان به نوعی دوران گذار را طی کردند و با خریدهایی جدید، به دنبال ورق زدن برگی جدید در تاریخ باشگاه خود هستند. البته بارسلونا هم بیکار نبود و با جذب گریزمن، به نوعی یکی از رقبای بزرگ خود را تضعیف و خود را تقویت کرد. اما کدام یک از این سه تیم در تابستان عملکرد بهتری داشت و کدام یک شانس بیشتری برای موفقیت در فصل پیش رو دارد؟

اتلتیکومادرید

احتمالاً همچنان باید بزرگترین نقطه قوت این تیم مادریدی را دیگو سیمئونه تاکتیسین آرژانتینی دانست. او بنیانگذار اتلتیکو و موفقیت های راه راه پوشان در هزاره سوم محسوب می شود، هر چند تیم او در سالهای اخیر در کسب موفقیت کمی دچار افت شده است ولی همچنان یک تهدید بزرگ برای سایر غول ها در اسپانیا و اروپا محسوب می شود. قدرت دفاعی، سرعت در ضدحملات و جنگندگی قابل مشاهده در تیم دیگو سیمئونه همچنان یکی از نقاط قوت اتلتیکو به حساب می‌آید.

اما اتلتیکو در فصل تابستان روزهای پر فراز و نشیبی را طی کرد. مهمترین اتفاق در تابستان جدایی گریزمن بود. موفق‌ترین بازیکن اتلتیکو از نظر آماری در طی فصول اخیر در نهایت راهی بارسلونا شد. به جز او، اتلتیکو در ترکیب خود جراحی بزرگی انجام داد، خوان فران، دیگو گودین و فلیپه لوئیز از بهترین های نسل سابق اتلتیکو در نهایت این تیم را ترک کردند. پر کردن جای خالی رودری و لوکاس هرناندز نیز آسان به نظر نمی رسد.

با این وجود، اتلتیکو مادرید در تابستان یکی از بهترین تیمها در نقل و انتقالات بود و با جذب ۹ بازیکن جدید، با امید زیادی وارد فصل جدید می شود. ورسایکو، فلیپه، هرموسو، رنان و تریپیه برای خط دفاع خریداری شد تا تغییر نسل در بخش عقب زمین با موفقیت پشت سر گذاشته شود. ژوآئو فلیکس جوان مستعد فوتبال پرتغال که مشتریان زیادی داشت به اتلتیکو ملحق شد که این اتفاق، بزرگترین توفیق تیم سیمئونه در تابستان ۲۰۱۹ بود. مارکوس یورنته نیز از تیم همشهری خریداری شد و موراتا نیز انتقالش دائمی شد.

سوای اینها، اتلتیکو در تابستان نشان داد که در میزان آمادگی خوبی قرار دارد و آماده شروع فصل جدید است. تیم سیمئونه تا به اینجا در پنج بازی دوستانه خود، پهار برد و یک تساوی داشته است که مهمترین اتفاق در تور تابستانی، برد ۷-۳ مقابل رئال مادرید همشهری بود که حاشیه های زیادی هم به همراه داشت.

انتظار می رود با شرایط کنونی، فصل بعدی برای اتلتیکو فصل بهتری نسبت به ۲۰۱۸-۲۰۱۹ باشد.

رئال مادرید

در شرایطی که خیلی از بازیکنان باتجربه اتلتیکو که در موفقیت های سالهای اخیر این تیم نقشی اساسی ایفا کرده بودند، این تیم را در تابستان ۲۰۱۹ ترک کردند، اما رئال مادرید همچنان شالوده تیمی که سه بار قهرمان اروپا شد را حفظ کرده است. بازیکنانی نظیر راموس، واران، کروس، مودریچ و بنزما هنوز در ترکیب اصلی رئال مادرید جای و نقش دارند. این تجربه می تواند در کورس قهرمانی برای فصل بعد نقش مثبتی ایفا کند ولی در عین حال شاید هم این تیم دیگر عطش و انگیزه برای قهرمانی نداشته باشد.

رئال مادرید هر چند شاکله ترکیب اصلی خود را حفظ کرده است ولی این تیم نیز در تابستان دست به جراحی بزرگی زد و با هزینه ای بیش از ۳۰۰ میلیون یورو تلاش کرد برای فصل جدید خود را تقویت کند و خاطرات تلخ فصل گذشته که یکی از بدترین فصول رئال مادرید در طی ده سال اخیر بود را به فراموشی بسپارد. چند بازیکن که بیشترشان جوان بودند و کمتر در ترکیب اصلی قرار می گرفتند رئال را ترک کردند. سبایوس، رخیلون و اودگارد به صورت قرضی تیم زیدان را ترک کردند و بازیکنانی مثل یورنته و هرناندز به صورت قطعی. کواچیچ نیز با قیمت خوبی به چلسی فروخته شد.

رئال مادرید بعد از تلاش های فراوان بالاخره هازارد را جذب کرد تا شاید این بازیکن جای خالی رونالدو را در سمت چپ خط حمله پر کند. لوکا یوویچ نیز برای به دوش کشیدن بخشی از بار گلزنی تیم خریداری شد، مهاجمی که قدرت تمام کنندگی خود را در اینتراخت به خوبی نشان داد. با وجود جذب بازیکنان دیگری مثل مندی و میلیتائو، هنوز تردیدهایی در ترکیب رئال مادرید وجود دارد. زیدان به شدت به دنبال خرید یک هافبک برزگ و طراح برای مرکز زمین بود ولی او فعلاً به توفیقی نرسیده است و بعید است در فاصله باقیمانده تا پایان مهلت نقل و انتقالات بتواند بازیکنی را جذب کند.

در عین حال وضعیت دو ستاره بزرگ تیم هنوز مشخص نیست. خامس رودریگز که پیش تر در برنامه های زیدان جایی نداشت، بعد از دو فصل حضور در مونیخ، به مادرید بازگشته است و فعلاً تیمی برای جذب او ابراز علاقه رسمی نکرده یا حداقل نتوانسته خواسته های رئال مادرید را تحقق بخشد. بنابراین شاید در نهایت او در مادرید بماند ولی مشخص نیست چقدر بتواند در فصل بعد در ترکیب تیم زیدان موثر باشد. از طرفی داستان حاشیه های گرت بیل ادامه دارد، زیدان به فکر رهایی از دست ستاره ولزی بود و به نظر می رسید رؤیایش در حال تحقق است که در یک قدمی انتقال او به چین، همه چیز لغو شد.

دیگر دغدغه مهم فعلی هواداران رئال مادرید، مصدومیت ستارگانی مثل آسنسیو و یوویچ هستند، ضمن اینکه فرم تیم در بازی های دوستانه پیش فصل بسیار نگران کننده بوده است. علاوه بر شکست سنگین ۷-۳ مقابل رقیب همشهری، رئال مادرید تقریباً به هیچ تیمی “نه” نگفته است!

بارسلونا

هر چند بازیکنان جدا شده از بارسا در تابستان ۲۰۱۹، هیچ یک نام های شاخصی نبودند و در فصول اخیر کمتر فرصت خودنمایی در ترکیب تیم را پیدا کرده بودند ولی با این وجود آنها توانستند از فروش این اسامی نزدیک به ۱۲۵ میلیون یورو درآمدزایی کنند که دست این تیم را برای خرید باز گذاشت. مهمترین اتفاق تابستان ۲۰۱۹، جذب گریزمن بود، بازیکنی که در فصول اخیر به جرأت جزو پنج فوتبالیست برتر لالیگا بود. او در شرایط خوبی به ترکیب بارسلونا اضافه می شود، سوارز و مسی با گذر از ۳۰ سالگی، حالا رقیب و البته هم تیمی خوبی در کنار خود حس می‌کنند که می‌تواند کمک حال آنها باشد.

فرانکی دی یونگ هم که در ژانویه خریداری شد حالا از فصل جدید می تواند برای بارسلونا به میدان برود و خلأ موجود در خط هافبک را پوشش دهد. با این وجود بارسلونا نتوانست به خواسته اش برای خرید دی لیخت تحقق ببخشد و این بازیکن راهی یوونتوس شد. بنابراین برای فصل جدید بارسلونا باید با داشته های فعلی خود در خط دفاع بسازد.

با وجود آنکه تیم والورده نسبت به دو رقیب بزرگ دیگر، فصل نقل و انتقالات کم سروصداتری پشت سر گذاشت و شاخص ترین اسمی که جذب کردند گریزمن بود (در شرایطی که انتقال نیمار به نیوکمپ محقق نشود) اما ستون های موفقیت تیم در فصول اخیر هنوز در نیوکمپ حضور دارند و آنها برای فصل جدید نیز امید اصلی به حساب می‌آیند. درست است که لیونل مسی ۳۲ ساله، فروغ لیونل مسی ده سال قبل را ندارد ولی فراموش نکنیم او در فصل قبل ۵۱ گل به ثمر رساند و ۲۱ پاس گل نیز ارسال کرد. او هنوز هم ستاره بی چون و چرای لالیگا به حساب می آید و برای قهرمانی‌های بعدی روی او حساب ویژه‌ای باز شده است.

البته جای نگرانی هایی هم وجود دارد، والورده در نزد هواداران محبوبیت زیادی ندارد، هم به خاطر سبک بازی تیمش و هم عملکردش در برخی بازی های مهم، با این وجود بارسلونا برای فصل بعد نیز به او اعتماد کرده است. در عین حال بخشی از مشکلات تیم نشأت گرفته از ضعف در داشته های کنونی تیم است. باید پذیرفت که بوسکتس و پیکه با دوران اوج خود فاصله گرفته‌اند و بارسلونا عملاً در بخش دفاعی و هجومی، تغییر نسل اثربخشی را ترتیب نداده است. در خط حمله نیز اگرچه گریزمن اضافه شده است ولی تردیدهایی درباره چگونگی استفاده همزمان از گریزمن، مسی و سوارز مطرح شده است.

جمع بندی

هرچند بارسلونا ضعف هایی در بخش های مختلف زمین و شاید روی نیمکت دارد، اما حضور مسی همچنان می‌تواند تفاوت را رقم بزند، علاوه بر این حالا آنها در ترکیب خود گریزمن را هم دارند، گل های او در کنار گل های سوارز و مسی، می‌تواند یک قهرمانی دیگر در لالیگا رقم بزند. بنابراین شاید روی کاغذ شانس بارسلونا بیشتر از دو رقیب مادریدی باشد، اما فوتبال قابل پیش بینی نیست.

منبع خبر: وب سایت نود

آخرین اخبار ورزشی را در سایت خبری-تحلیلی رسانه ۷ بخوانید.