روملو لوکاکو؛ پایان هشت سال فعالیت در انگلیس برای حضور در سری آ
روملو لوکاکو؛ پایان هشت سال فعالیت در انگلیس برای حضور در سری آ

پایگاه خبری – تحلیلی رسانه ۷: روملو لوکاکو با انتقالی گرانقیمت راهی اینتر شد. به گزارش وبسایت نود، روملو لوکاکو سرانجام انتقال گرانقیمت خود را به اینتر نهایی کرد. بعد از هشت سال حضور در فوتبال انگلیس و تجربه بازی برای چهار تیم مختلف، لوکاکو راهی ایتالیا شد. مهاجم بلژیکی در ۲۵۲ بازی لیگ برتری، […]

پایگاه خبری – تحلیلی رسانه ۷:

روملو لوکاکو با انتقالی گرانقیمت راهی اینتر شد.

به گزارش وبسایت نود، روملو لوکاکو سرانجام انتقال گرانقیمت خود را به اینتر نهایی کرد.

بعد از هشت سال حضور در فوتبال انگلیس و تجربه بازی برای چهار تیم مختلف، لوکاکو راهی ایتالیا شد. مهاجم بلژیکی در ۲۵۲ بازی لیگ برتری، ۱۱۳ گل به ثمر رساند و در نهایت با رقمی رکوردشکن در تاریخ ترانسفر باشگاه اینتر، به کونته در شهر میلان ملحق شد.

تساوی ۱-۱ منچستریونایتد مقابل چلسی که بازی لوکاکو برابر تیم سابقش بود، آخرین مسابقه ای بود که لوکاکو با پیراهن یونایتد به میدان رفت. او بازی های پایانی فصل قبل را از دست داد و در تور پیش فصل هم حتی یک دقیقه برای شیاطین سرخ به میدان نرفت. دوران لوکاکو در انگلیس کم نکات تاریک نداشت.

او به عنوان یک استعداد جوان راهی چلسی شد، اما هیچوقت فرصت درخشش در غرب لندن را نیافت، بعد از طی کردن دورانی قرضی در نهایت به صورت قطعی چلسی را ترک کرد. لوکاکو بعد از درخشش در اورتون راهی یونایتد شد. او فصل نخست نسبتاً خوبی را پشت سر گذاشت ولی در فصل گذشته عملکرد پر فراز و نشیبی داشت و با زدن ۱۵ گل در ۴۵ بازی، انتقادهای زیادی را متحمل شد.

برای هواداران منچستریونایتد جدایی لوکاکو خیلی هم خبر بدی نبود. آمار ضعیف گلزنی در مقابل Top6 در کنار تردیدهایی که در مورد توانایی وی برای اخت شدن با سبک بازی یونایتد مطرح شده بود، در نهایت جای تأسف زیادی برای هواداران شیاطین سرخ نمی گذارد. فراموش نکنیم آمار ۱۵ گل در فصل گذشته بدترین آمار گلزنی مهاجم بلژیکی بعد از شروع درخشش وی در سطح اول فوتبال انگلیس از فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۳ بود.

لوکاکو در آن فصل که به طور منظم در ترکیب تیم وست برومویچ قرار می گرفت، توانست ۱۷ گل برای این تیم به ثمر رساند و حتی فصل بعد از آن نیز که امار خیلی خوبی بر جای نگذاشت در اورتون ۱۶ گل به ثمر رساند و در طی تمام سالهای بعد از آن، آمار او همیشه روند صعودی داشت تا اینکه در فصل گذشته با افت فاحشی مواجه شد.

البته او همین حالا هم جزو ۲۰ گلزن برتر تاریخ لیگ جزیره است. لوکاکو ۱۱۳ گل در لیگ برتر به ثمر رسانده است و در کنار یان رایت جزو ۲۰ نفر نخست جدول برترین گلزنان است. نباید فراموش کرد که او تازه در ماه مه بود که ۲۶ ساله شد و از این نظر آمار خوبی دارد. تنها مهاجمانی مثل رونی، هری کین و اوون در این سن از او آمار بهتری دارند.

فصل گذشته لوکاکو از مرز ۱۰۰ گل در لیگ برتر عبور کرد تا جوانترین مهاجم خارجی لقب گیرد که به این آمار گلزنی می‌رسد. تنها کین، فاولر، اوون و رونی در سنی جوانتر از لوکاکو به آمار ۱۰۰ گل در جزیره رسیده اند. جالب است بدانید در مقایسه با آلن شیرر در همین سن، او گل های بیشتری در لیگ برتر به ثمر رسانده است.

این آمارها همگی قابل تحسین هستند، اما در شرایطی که از مهاجمین نامبرده جزو برترین فورواردها و گلزنان تاریخ لیگ برتر یاد می شود، اما در مورد لوکاکو اینطور نیست. قالب ترین تصویر به جای مانده از لوکاکو احتمالاً عملکرد او در فصل قبل است یا ضعف هایش در بازی؛ مثل لمس ضعیف توپ، توانایی پایین در کنترل توپ و از دست دادن برخی موقعیت‌های عالی.

با این حال، می توان دلایلی را هم برای افت آمار گلزنی او در فصل قبل ذکر کرد. یکی از مهمترین آنها می‌تواند خستگی باشد. لوکاکو تازه تولد ۲۶ سالگی خود را جشن گرفته ولی تقریباً از ۱۶ سالگی در سطح اول اروپا به طور منظم فوتبال بازی می کند. فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰، یعنی درست ده سال قبل او در سنی پایین مهاجم ثابت اندرلخت بود و در آن فصل ۴۵ بازی در ترکیب این تیم به میدان رفت.

آمار ۵۰۰ بازی تا سن ۲۶ سالگی، رقمی خیره کننده است. او در این سن و سال، ۸۱ بازی ملی هم در کارنامه خود دارد. فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ که آمار خوبی در یونایتد داشت و ۵۱ بار برای این تیم به میدان رفت، به جام جهانی ختم شد و او تا آخرین روزهای جام روسیه در ترکیب تیم ملی کشورش به میدان رفت، بنابراین جای تعجبی نداشت که فصل قبل او طراوت و صلابت قبل را نداشته باشد.

ضمن اینکه فصل گذشته او چندین و چند بار به دلیل مصدومیت همسترینگ، در بازی های کوتاه و نسبتاً بلند از میادین به دور ماند و در بازگشتش به میادین نیز علیرغم امار نه چندان خوب گلزنی، چند خاطره خوب در ذهن هواداران به جای گذاشت، از جمله دو گلش در مقابل پاریسن ژرمن در معجزه پاریس.

آخرین تصاویری که از او در ذهن هواداران یونایتد به جای مانده است، بی انگیزگی در تمرینات پیش فصل، غیبت در تمرینات گروهی و حضور در تمرین اندرلخت بدون اجازه باشگاه بود، همین‌ها باعث شد انتقادهایی علیه عدم حرفه‌ای‌گری وی مطرح شود. با این حال پیش تر مربیان سابق وی هرگز چنین چیزی را در مورد او به کار نبرده اند. مارتینز سرمربی بلژیک که سابقه کار با او در اورتون را هم دارد در مورد لوکاکو از انضباط و انگیزه اش بسیار تمجید کرده است و مورینیو نیز ذهنیت لوکاکو را فوق العاده توصیف کرده است.

در عین حال ویژگی هایی در بازی لوکاکو وجود دارد که قابل تأمل است. او از آن دست مهاجمان خودخواه نیست. از فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۳ که لوکاکو شروع به بازی منظم در لیگ برتر کرد، او ۳۴ پاس گل در لیگ برتر به ثبت رساند که از این نظر در بین مهاجمان لیگ برتر رتبه سوم را دارد. تنها آگوئرو با ۳۵ پاس گل و وین رونی با ۳۸ پاس گل، عملکرد بهتری نسبت به وی داشته اند.

در عین حال لوکاکو با وجود ویژگی های فیزیکی، قدرت سرزنی و تمام کنندگی، شاید بهترین بازیکن برای پست شماره ۹ نباشد. احتمالاً دو بازی از بهترین عملکردهای لوکاکو در طی چند ماه اخیر، هر دو در مسابقه‌هایی بوده که در پست وینگر راست بازی کرده است: بازی مقابل برزیل در یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ و دیدار با آرسنال در جام حذفی انگلیس در لندن. در هر دو بازی، او به عنوان یک وینگر ایفای نقش کرد، وینگری که هدفش استفاده از فضای پشت مدافع چپ جلوزن تیم حریف بود. شاید لوکاکو با فیزیک بدنی‌ای که دارد، پشت به دروازه خوب به نظر برسد ولی احتمالاً او در موقعیت های رو به دروازه، بهتر و موثرتر ایفای نقش می کند.

در نتیجه، لوکاکو گرفتار برزخ میان مهاجم هدف بودن و در عین حال مهاجم هدف نبودن شده بود! شاید همین موضوع هم در نهایت موجب شد آمار گلزنی وی افت کند و با متر و معیار گل‌های قابل انتظار از سوی یک مهاجم شماره ۹، عملکردی ضعیف به نام وی ثبت شود.

حالا او در ایتالیا با چالشی جدید مواجه می شود. آیا موفق خواهد شد؟ زمان ثابت خواهد کرد. هر چه باشد کونته سرمربی اینتر به شدت به دنبال این بازیکن بود و لوکاکو خود نیز خواهان همکاری با مربی ایتالیایی و البته بازی در سری آ بود.

۱۸۷۸

منبع خبر: وب سایت نود

آخرین اخبار ورزشی را در سایت خبری-تحلیلی رسانه ۷ بخوانید.